اوباما: دستور بازنگری در روش‌های جمع‌آوری اطلاعات را صادر کرده‌ام

رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به انتقادات بین‌المللی علیه برنامه‌های جاسوسی این کشور، گفت دستور تجدیدنظر در برنامه‌های جمع‌آوری اطلاعات را صادر کرده است.

 در پی فشارهای بین‌المللی علیه برنامه‌های جاسوسی آمریکا، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور این کشور دوشنبه شب مدعی شد به آژانس‌های اطلاعاتی دستور داده است در شیوه‌های جمع‌آوری اطلاعات بازنگری کنند.

افشاگری‌های اخیر «ادوارد اسنودن» پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی نشان می‌دهد آمریکا از سران 35 کشور از جمله متحدانی چون «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان جاسوسی کرده است. این موضوع فشارهای دیپلماتیک بی‌سابقه‌ای را به دولت «باراک اوباما» وارد کرده است. «فارن پالیسی» گزارش داده است که در حال حاضر 21 کشور از صدور قطعنامه علیه برنامه جاسوسی آمریکا در شورای امنیت حمایت می‌کنند.

دیروز «جی کارنی» سخنگوی کاخ سفید نیز از احتمال بازنگری در شیوه‌های جمع‌آوری اطلاعات و افزایش شفافیت و نظارت بر فعالیت‌های آژانس‌های اطلاعاتی خبر داده بود.

اوباما دیشب در یک مصاحبه تلویزیونی با تائید این موضوع، گفت استفاده‌کننده نهایی از اطلاعات جمع‌آوری شده خود اوست و خود او هم برای بازنگری در روش‌های اطلاعاتی وارد عمل شده است.

نشریه «اشپیگل» چند روز قبل با انتشار گزارشی اعلام کرد آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا از سال 2002 مکالمات «آنگلا مرکل» صدراعظم این کشور را شنود کرده‌اند. بنا بر این گزارش، اوباما از سال 2009 از این موضوع مطلع بوده و با آن موافقت کرده است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.