نواز شریف اواسط آذر به کابل سفر می‌کند

نخست‌وزیر پاکستان به منظور بحث درباره مذاکرات صلح و همکاری در زمینه پروژه‌های مربوط به بازسازی، برق و زیرساخت‌ها اواسط آذر به کابل سفر می‌کند.

برخی منابع آگاه پاکستانی در سایت نیشن از احتمال سفر نواز شریف نخست‌وزیر این کشور به افغانستان در روزهای بین 30 دسامبر (9 آذر) تا 4 دسامبر (13 آذر) خبر دادند.

این سفر اولین سفر رسمی نواز شریف به کابل پس از به قدرت رسیدن در پاکستان می‌باشد.

انتظار می‌رود در جریان این سفر، مقامات عالیرتبه 2 کشور با یکدیگر دیدار و درباره موضوعات مختلف سیاسی و اقتصادی بحث و گفت‌وگو کنند.

این در حالی است که کارهای مقدماتی برای سفر یک روزه نواز شریف به کابل تقریبا به اتمام رسیده و «محمد صادق» سفیر پاکستان در افغانستان نیز چند روز پیش برای انجام هماهنگی‌های لازم به اسلام‌آباد آمده است.

گفته می‌شود که موضوع صلح افغانستان مهم‌ترین محور این سفر خواهد بود.

پیش از این، «حامد کرزی» رئیس‌جمهور افغانستان در سفر ماه آگوست خود به پاکستان ابراز امیدواری کرد که اسلام‌آباد بتواند به روند صلح افغانستان کمک کرده و زمینه را برای مذاکره اعضای «شورای عالی صلح افغانستان» با رهبران طالبان فراهم کند.

برهمین اساس، قرار است اعضای شورای عالی صلح افغانستان به‌ زودی برای دیدار با «ملا برادر» از اعضای ارشد طالبان که به ‌تازگی از زندان پاکستان آزاد شده است دیدار کنند.

یکی از اعضای شورای عالی صلح افغانستان که نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با روزنامه «تریبون» پاکستان گفت که این شورا روز شنبه با تشکیل جلسه در کابل موضع سفر قریب‌الوقوع خود به پاکستان را مورد بررسی قرار دادند.

به گفته وی، در این جلسه مقرر شد تا اعضای این شورا با تنظیم یک برنامه مفصل‌تر درباره صلح، در ماه جاری میلادی عازم اسلام‌آباد شوند و جلسات خود را نیز تنها محدود به دیدار با ملا برادر نکنند.

این مقام افغان عنوان کرد که «صلاح‌الدین ربانی» رهبر شورای عالی صلح به احتمال زیاد ریاست هیئت اعزامی به پاکستان را بر عهده خواهد داشت.

در همین حال، موضوعات سیاسی و اقتصادی و همکاری در زمینه پروژه‌های مربوط به بازسازی، برق و زیرساخت‌ها نیز از دیگر محورهای مهم این سفر عنوان شده است.

منابع آگاه در گفت‌وگو با روزنامه «نیشن» پاکستان عنوان کردند که پیشرفت‌هایی در همه این زمینه‌ها صورت گرفته است که این موضوع در پایان سفر کابل و طی بیانیه مشترکی اعلام خواهد شد.

انتظار می‌رود که 2 طرف در جریان این سفر به توافقاتی درباره پروژه‌های مشترک از جمله سد «کنر» با ظرفیت تولید 1500 مگاوات برق، بزرگراه «پیشاور- کابل» و سایر پروژه‌های ارتباطی چون بزرگراه «چمن- قندهار» دست پیدا کرده و توافقنامه‌هایی در این باره به امضا برسانند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.