شورای عالی صلح، با طالبان آزاد شده در پاکستان، ملاقات نکرده اند

پاکستان به درخواست دولت کابل از سال ۲۰۱۲ شروع به آزادی دسته های کوچکی از طالبان زندانی کرد تا افغانستان بتواند از این افراد به عنوان طرف های گفتگو استفاده کند.

یک مقام رسمی شورای عالی صلح روز جمعه گفته است که آنان تاکنون موفق نشده اند با هیچ یک از ۴۶ زندانی طالب که از زندان پاکستان آزاد شده اند، ملاقات رسمی داشته باشند.
به گزارش خبرگزاری جمهور، به نقل از خبرگزاری رویترز؛ پاکستان به درخواست دولت کابل از سال ۲۰۱۲ شروع به آزادی دسته های کوچکی از طالبان زندانی کرد تا افغانستان بتواند از این افراد به عنوان طرف های گفتگو استفاده کند.
افغان ها می خواهند که در آزادی هر دسته از طالب از زندان پاکستان، یک نماینده داشته باشند؛ اما حکومت افغانستان شکایت دارد که پاکستان قبل از آزادی زندانیان طالب آنان را با خبر نمی کند و این مساله صداقت پاکستان را نسبت به پایان دادن جنگ در افغانستان زیر سوال می برد.
طالبان روز دوشنبه گفته اند که انتخابات توسط امریکا دست کاری خواهد شد و هر کسی که در انتخابات سهم بگیرد، مورد حمله قرار خواهد داد.
یک عضو بلند رتبه شورای عالی صلح تصریح نمود: " ما می خواهیم که همه زندانیان به بازداشتگاه های افغانستان سپرده شوند".
وی تاکید کرده است که به اعضای شورای عالی صلح باید این چانس داده شود تا آنان را ببیند و با آنان صحبت کنند. به آنان بگویند که ما برای آزادی شما درخواست داده بودیم و اکنون شما آزاد هستید و می توانیم بهتر برای آوردن صلح و ثبات در افغانستان همکاری کنیم.
این شخص که نخواسته نامش فاش شود، گفته است که پاکستان پس از آزادی این افراد، دولت افغانستان را با خبر می سازد.
وی افزود: شورای عالی صلح تا کنون توانسته است از طریق واسطه با ۱۵ تن از ۴۶ زندانی آزاد شده، تماس های غیررسمی برقرار کند؛ اما هیچ نشست مستقیم و رسمی نداشته ایم. بیشتر آنان در پاکستان هستند.
شورای عالی صلح در رابطه به این که زندانیان آزاد شده کجا هستند، اطلاعی ندارد؛ اما این شخص می گوید که فکر می کنند که آنان در پاکستان هستند.
یک سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در این خصوص گفته است که اسلام آباد یک جلسه برای دیدار مقامات افغان و طالبان آزاد شده برگزار کرده بود؛ اما طالبان آزاد شده مایل به ملاقات مقامات افغان نیستند.
تسنیم اسلم، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان اظهار داشت: برخی از طالبان حاضر به ملاقات نیستند. ما این افراد را به درخواست دولت افغانستان و شورای عالی صلح آزاد کردیم و ما جلسات آنان را تسهیل می کنیم، اما شک بر صداقت پاکستان درست نیست.
وی به عنوان نمونه به جلسه ای در ماه نوامبر که هیات شورای عالی صلح با ملا عبدالغنی برادر ملاقات کردند، اشاره نمود.
پاکستان در ماه سپتمبر اعلام کرد که ملا عبدالغنی برادر را آزاد کرده است، اما شورای عالی صلح می گوید که وی در پاکستان در حصر خانگی به سر می برد و نمی توان وی را از جمله طالبان آزاد شده به حساب آورد.
این در حالی است که اسماعیل قاسمیار، عضو شورای عالی صلح در صحبت با رادیو آزادی گفته است که طالبان آزاد شده بر اساس توافقاتی که شورای عالی صلح با پاکستان داشته است، آزاد نشده اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.