افزایش محل های رای، تلاش در سهولت یا تقلب؟!

کمیسیون انتخابات اینبار اعلام کرده که چهارهزار محل رای دهی جدید را در کشور ایجاد می کند.

اینکه در بیشتر نقاط کشور، مردم با کمبود محل های رای دهی روبرو بوده و مجبور شده اند تا کیلومترها را طی کنند تا به پای صندوق های رای دهی برسند، مساله ای است که همگان به آن معترف اند اما آنچه که قابل تامل است این است که آیا این تصمیم کمیسیون انتخابات واقعا به خاطر کاهش مشکلات و ایجاد سهولت است یا بازهم کاسه ای در زیر نیم کاسه است؟

مردم از هم اکنون نگران این گام جدید کمیسیون انتخابات برای گشایش اینهمه محل های رای دهی جدید هستند و از خود می پرسند که واقعیت امر چیست و این قضیه از کجا آب می خورد.

با این حال، آخرین یافته های تیم اصلاحات و همگرایی افغانستان این است که بیشتر این محلات در مناطقی قرار است ایجاد شوند که چالش های امنیتی بیشتر است و احتمال برگزاری انتخابات شفاف با حضور داشت ناظران انتخاباتی خیلی کم است.

در همین حال گفته می شود، در مناطقی که نیاز به ایجاد محل جدید رای دهی دارند توجه چندانی نشده و از قلم تصمیم گیرندگان کمیسیون انتخابات افتاده و به فراموشی سپرده شده است.

از جانبی هم، اینهمه در حالی صورت می گیرد که مشکل های امنیتی به حال خود باقی است و نمی توان نادیده اش انگاشت.

با این حال، ستاد انتخاباتی اشرف غنی از این تصمیم استقبال کرده است. مساله ای که به نگرانی ها و دست یازیدن ها به تقلب های سازمان یافته بیشتر دامن می زند زیرا در دور اول انتخابات ریاست جمهوری که به تاریخ شانزدهم ماه حمل سال روان برگزار شد، صدها هزار رای تقلبی به نفع اشرف اغنی احمدزی ریخته شده بود که بیشتر این آرای تقلبی از یمنِ همکاری های هزاران کارمند کمیسیون انتخابات صورت گرفته بود.

حالا که همگان به دور دوم می رویم آقای اشرف غنی تلاش می کند تا دست به هرچیز بزند و راهی برای رهایی بجوید که بی هیچ تردیدی این دست و پا زدن ها به جایی نخواهد رسید و در برابر تصمیم و اراده آهنین مردم مومن و متدین افغانستان محکوم به شکست مطلق خواهند شد اما آنچه که باید به آن توجه جدی صورت گیرد، عملکرد مسوولان کمیسیون انتخابات است که هر گام و هر اقدام شان با دقت زیر ذره بین قرار گرفته شود و پیش از آنکه بار دیگر راه را به ناصواب بپیمایند و در تلاش سر کشیدن از ترکستان باشند، به مقصد درست رهنمون گردند.

همچنان و همانگونه که ناظران انتخاباتی و نهادهای نظارت کننده از انتخابات، خواستار برکناری و مجازات کارمندان متقلب کمیسیون انتخابات شده اند که در تقلب های سازمان یافته دور اول انتخابات نقش داشته اند.

هم اکنون کمیسیون انتخابات بیش از سه هزار کارمند این نهاد را که در تقلب ها دست داشته اند شناسایی کرده است. مساله ای که به هیچ عنوان نمی توان باور کرد که اینهمه کارمند به صورت تصادفی، آنهم به نفع نامزد مشخصی تقلب کرده باشند.

از جانب دیگر، اقدام عجولانه کمیسیون شکایت های انتخاباتی در عدم رسیدگی به شکایت هایی که می توانست مسیر انتخابات و کشور را تغییر دهد، نگاه ها و باورها به این نهاد را نیز زیر سوال برده و با تردید روبرو ساخته است.

یگانه مجرایی که می تواند توطیه ها را ناکام و مردم را به پیروزی برساند، حضور، بیداری و قاطعیت آنان است که در برابر هر متخلف و متقلبی بیاستند و نه بگویند.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.