فارسی ستیزی به شورای وزیران رسیده است

شورای وزیران افغانستان در جلسه ای با حضور حامد کرزی رییس جمهور افغانستان زبان ها و لهجه های بیگانه را در رادیو و تلویزیون را ممنوع قرار داده است.

بر اساس اطلاعیه دفتر آقای کرزی که دراختار رسانه ها قرار داده شده است، شورای وزیران دستور داد که رادیو ها تلویزیون ها ... از نشرات لهجه های غیر معیاری، کلمات نامآنوس و استفاده از زبان ها و لهجه های بیگانه جدا خود داری نمایند.

عقب اینهمه زبان، فرهنگ و نوروز ستیزی ادام هایی مانند کریم خرم، اسماعیل یون، انورالحق احدی، اشرف غنی احمد زی، سید خلیل هاشمیان و دیگران قرار داشته و از هر اسلحه علیه زبان فارسی استفاده می کنند.
(همین حلقات تظاهراتی را علیه مرگ بر دانشگاه و داشجو در مقابل مجلس نمایندگان سازمان دهی نموده بودند)

در اینجا واضح است که منظور اصلی این ممنوعیت ها و این بازی های مرموز فقط برای عدم استفاده زبان مادری بخش زیادی از مردم افغانستان یعنی زبان فارسی به راه افتاده است.

زبان ستیزی که چند سال قبل فقط دامن آقای کریم خرم وزیر وقت اطلاعات و فرهنگ افغانستان و حلقه کوچکی در داخل ارگ را به خود اختصاص داده بود، حالا ابعاد آن گسترده تر و به شورای وزیران و حلقات فارسی ستیز راه یافته است.

این واژه های بیگانه بقول شورای وزیران، قبل از آنکه اصلا افغانستانی وجود داشته با شد، مردم این دیار به آن تکلم نموده و به تمدن غنی بشری دست یافته اند.

حلقاتی که واژه دانش را بیگانه می پندارند نه تنها از دانش بهری نبرده ، بلکه برای از بین بردن آن نیز تلاش می ورزند. زبان پارسی دری مانند دریای خروشانی می باشد که تمام خس و خاشاک را از جلوی خود برداشته به اعماق دریا غرق می کند.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.