عمران‌خان و بازی قدرت در پاکستان؛ آیا پای ارتش به معرکه باز می‌شود؟

«عمران خان» که در جریان انتخابات سال گذشته با ایجاد موجی از نارضایتی توانست به عنوان یک بازیگر مهم در صحنه سیاسی پاکستان ظاهر شود، حالا با به راه انداختن تظاهرات چند هزار نفری به سمت پایتخت، خواهان استعفای نخست‌وزیر شده است.

به نقل از رویترز، «عمران خان» قهرمان کریکتی که در جریان انتخابات سال گذشته با ایجاد موجی از نارضایتی توانست به عنوان یک بازیگر مهم در صحنه سیاسی این کشور ظاهر شود، حالا پا را فراتر گذاشته و با راه انداختن تظاهرات چند هزار نفری به سمت پایتخت، خواهان استعفای نخست‌وزیر شده است.

اما به نظر می‌رسد که این بار وی بیش از حد جلو رفته است، چند روز پیش، سیل هواداران وی کاهش یافت و بعید است که عمران خان بدون حمایت ارتش بتواند تغییری در روند قدرت در این کشور به دست آورد.

گرچه شنبه این هفته، هزاران نفر از طرفداران عمران خان در اسلام آباد تجمع کردند اما برخی از آنان شکایت داشتند در حالی زیر باران خوابیده‌اند که رهبرشان در عمارتش در اسلام‌آباد مشغول استراحت است.

«ثمینه احمد» مدیر بخش آسیای جنوبی اندیشکده «گروه بین‌المللی بحران» مستقر در بروکسل در این باره گفت: عمران خان راه اعتراض را در پیش گرفته اما سئوال اینجا است که آیا وی استراتژی پشت این اعتراض‌ها دارد؟

** مبارزه با ژنرال‌ها

عمران خان، نواز شریف را به تقلب در انتخابات سال گذشته (که اولین انتقال قدرت دموکراتیک در تاریخ پاکستان بود) متهم کرد و هفته گذشته قول داد تا زمان استعفای نخست‌وزیر، اسلام‌آباد را اشغال کند.

دولت هشدار داد که این اعتراض و نیز تظاهرات اعتراضی «طاهر القادری» می‌تواند ثبات این کشور 180 میلیونی را به چالش بکشد؛ کشوری که شاهد وقوع کودتاهای نظامی پی در پی بوده و در حال مبارزه برای از بین بردن شورش‌های طالبان است.

دولت نگران آن است که عمران خان بخواهد با ایجاد یک درگیری بار دیگر پای ارتش را به میدان باز کند و یا اینکه ارتش از پشت صحنه در حال هدایت وی باشد.

شکی نیست که افسران ارشد ارتش دل خوشی از نواز شریف ندارند؛ مردی که سال گذشته پس از کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان در انتخابات سال گذشته توانست برای سومین بار در این کشور به قدرت برسد.

شریف، «پرویز مشرف» حاکم نظامی سابق پاکستان (که در سال 1999 با کودتا وی را از کار برکنار کرد) را به جرم خیانت به کشور به محاکمه کشانده است.

وی همچنین درباره انجام عملیات نظامی ارتش بر ضد طالبان مردد بود، در جریان ترور ناموفق یکی از خبرنگاران سرشناس گروه رسانه‌ای «جیو» (که ارتش را متهم به دست داشتن در این حمله کرده بود) طرف این رسانه را گرفت و به دنبال صلح با کشور هند بود.

با این حال، یک تحلیلگر سیاسی معتقد است احتمال کمی وجود دارد که ارتش، عمران خان را برای مقابله با نواز شریف تشویق کرده باشد و به احتمال زیاد خان در شرایطی که مبارزه نواز با ارتش باعث آسیب‌پذیری وی شده، تصمیم به مقابله با نخست‌وزیر گرفته است.

در ماه‌های اخیر، مقاومت نواز شریف در برابر ارتش کاهش یافته حمله به مواضع طالبان از ماه ژوئن آغاز شده و محاکمه مشرف نیز متوقف شده است.

به گفته این تحلیلگر، عمران خان در پاسخ به این سئوال که استراتژی خروج شما چیست؟ پاسخ داد: من برای بردن بازی می‌کنم و این محاسبه یک ورزشکار است.

** عمران خان و ارتش

در گذشته، عمران خان از نظر ارتش شخصیت مفیدی برای حفظ قدرت مرکزی این نهاد بود.

خان یک اپوزیسیون قدرتمند در پارلمان بوده که توانسته موضع دفاعی را در بین احزاب مهم حفظ کند و به عنوان یک سوپاپ اطمینان برای کاهش خشم مردم از ناکارآمدی سیاسیون عمل کند.

با این حال، از آنجا که وی خواهان پایان جنگ بر ضد طالبان و انجام مذاکرات صلح است لذا مهره آزاردهنده‌ای از نظر ارتش محسوب می‌شود.

وی به خاطر دیدگاه‌هایش درباره شورشیان و نیز مخالفت با حملات پهپادهای آمریکایی، به نام «طالبان خان» نیز شناخته می‌شود.

عامل دیگری که ممکن است عامل بی میلی ارتش به حمایت از خان باشد، عملکر د وی در ایالت «خیبرپختونخوا» (مأمن شورشیان طالبان) از زمان به قدرت رسیدن وی در این منطقه از سال گذشته است.

دولت ایالتی عمران خان بودجه آموزشی را به شدت افزایش داد و سعی کرد اصلاحاتی در پلیس انجام دهد.

این دولت همچنین حق شهروندان برای دسترسی به اطلاعات و خدمات دولتی چون آب و برق و گاز را به صورت قانونی درآورد و مانع از فعالیت مقامات در کارهایی شد که مغایر با وظایفشان بود.

با این حال، ساکنان این ایالت عنوان کردند که این قوانین به طور کامل اجرا نمی‌شود و برخی دیگر نیز مدعی شدند که اصلاحات وعده داده شده اجرایی نشده است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.