اردوغان: دولت سوریه در ناآرامی‌های ترکیه دست دارد

رئیس‌جمهور ترکیه که کشورش این روزها شاهد تظاهرات مردم خشمگین بخصوص مردم شهرهای کردنشین در اعتراض به سیاست‌های دولت است، دولت سوریه را عامل این ناآرامی‌ها دانست.

 رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، پس از کشته شدن بیش از ۳۱ شهروند کرد در اعتراضات روزهای گذشته، با متهم کردن دولت سوریه، دولت دمشق را در ورای درگیری‌ کردهای ترکیه با نیروهای امنیتی دانست.

به گزارش پایگاه رأی الیوم، اردوغان در مراسم افتتاح برخی پروژه‌ها در استان «ریزه» گفت: در ورای اتفاقات افتاده فقط پ.ک.ک (حزب کارگران کردستان) و احزاب سیاسی طرفدار آن نیستند، بلکه طرف‌های خارجی از جمله نظام سوریه در حوادث پیش آمده دست دارند؛ همچنین برخی رسانه‌های منطقه نیز به آشوب‌ها دامن می‌زنند.

بسیاری از شهرهای ترکیه از هفته پیش شاهد درگیری‌های شدید بین نیروهای امنیتی ترکیه با کردهای خشمگین از سکوت دولت آنکارا در قبال محاصره شهر کوبانی توسط تروریست‌های داعش در سوریه است که تاکنون بیش از 35 نفر کشته شده و صدها تن دستگیر شده اند.

اردوغان در ادامه سخنان خود از کردها خواست تا اسیر بازی‌های طرف‌های خارجی نشوند.

وی در ادامه خانواده های کرد را تهدید کرد و گفت: اگر یک جوان کرد با کوکتل مولوتف جایی را آتش زد، پدر و مادر وی نیز مسئول هستند. او در ادامه به کشته شدن بیش از ۳۰ شهروندن کرد و زخمی شدن ۳۰۰ نفر دیگر، اشاره‌ای نکرد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا پنجشنبه دو هفته گذشته اعلام کرده بود که شکل‌گیری داعش نتیجه سیاست ترکیه، عربستان، قطر و دیگر کشورهای عربی برای حمایت از افراد مسلح در سوریه است (جزئیات بیشتر).

بایدن روز پنج‌شنبه دهم مهر (۲ اکتبر) در جمع دانشجویان دانشگاه «هاروارد» با انتقاد از متحدان آمریکا از جمله عربستان و امارات و ترکیه در خصوص حمایت آنان از گروههای مسلح در منطقه، از آنان به دلیل حمایت بی‌حساب و کتاب از مخالفان مسلح سوریه انتقاد کرد و در این سخنان کم‌سابقه گفت: «ترک‌ها دوستان فوق‌العاده‌ای هستند و من همیشه روابط بسیار خوبی با [رجب طیب] اردوغان داشته‌ام و زمان زیادی را با او گذرانده‌ام. سعودی‌ها، اماراتی‌ها و بقیه. آن‌ها چه کار می‌کردند؟ آن‌ها آنقدر مصمم به کنار زدن اسد و در اصل یک جنگ نیابتی شیعی-سنی بودند که صدها میلیون دلار و ده‌ها و صدها هزار تن تسلیحات را برای هر کسی که با اسد می‌جنگید، روانه کردند، بدون در نظر گرفتن اینکه افرادی که در حال دریافت این کمک‌ها بودند، النصره، القاعده و عوامل افراط‌‌گرای جهادی بودند که از دیگر بخش‌های جهان آمده‌اند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.