اردوغان: برای ما حزب اتحاد دموکراتیک سوریه با پ.ک.ک فرقی ندارد

رئیس‌جمهوری ترکیه در سخنانی اعلام کرد، از نظر آنکارا حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) با حزب اتحاد دموکراتیک در سوریه (PYD)، بزرگترین و اصلی‌ترین حزب کردهای سوریه، هر دو گروه تروریستی هستند و برخورد با آنها یکسان است.

 به نوشته روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: بنابراین آمریکا نباید انتظار داشته باشد که ترکیه حمایت خود را از حزب اتحاد دموکراتیک وابسته به پ.ک.ک اعلام کند.


طبق گزارش‌ها شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک هم‌اکنون تلاش دارد تا از شهر مرزی کوبانی، واقع در شمال سوریه در مقابل تروریست‌های داعش حمایت کند.


با این حال اردوغان گفت: در حال حاضر حزب اتحاد دموکراتیک برای ما مساوی پ.ک.ک است و آنها هم سازمان تروریستی هستند. بنابراین اشتباه است که آمریکا به عنوان متحد ترکیه و کشوری که در کنار ترکیه در ناتو است، از ما انتظار داشته باشد که بگوییم "بله" از این سازمان تروریستی حمایت می‌کنیم.


اردوغان در جمع خبرنگاران در زمان بازگشت به ترکیه از کابل گفت: درخواست آمریکا برای استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب ترکیه هنوز مشخص نیست و اگر آنها در نهایت درخواست مناسبی مطرح کنند، احتمال دارد ترکیه این مساله را بررسی کند. مساله پایگاه اینجرلیک مساله ای متفاوت است. اگر آنها درخواستی را مطرح کنند که مناسب باشد، ما آنرا با نیروهای امنیتی ترکیه به بحث می‌گذاریم و ممکن است پاسخ مثبت دهیم. اما اگر اینگونه نباشد ممکن نمی‌شود.


اظهارات رئیس‌جمهوری ترکیه در شرایطی مطرح می‌شود که ایده تامین تسلیحات برای حزب اتحاد دموکراتیک برای مقابله با گروه تروریستی داعش به تدریج در میان کشورها حامیان بیشتری پیدا می‌کند.


رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین درخصوص وضعیت زندانی عبدالله اوجالان، رهبر محبوس پ.ک.ک گفت که احتمال بهبود شرایط وی بعید به نظر می‌رسد. اردوغان گفت: وی شخصی است که به حبس با اعمال شاقه محکوم شده است. دولت ترکیه هر کاری لازم بوده برای بهبود شرایط انسانی زندان انجام داده و نمی‌توان کاری بیشتر از آن انجام داد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.