کری: آتش‌بس سراسری باید جایگزین آتش‌بس موقت و محلی در سوریه شود

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که آتش‌بس سراسری و بادوام باید جایگزین آتش‌بس موقت و محلی در سوریه شود و اجرایی شدن این توافق به طرفین دولت و معارضان سوریه بستگی دارد.

 آمریکا روز دوشنبه (دیروز) اعلام کرد که یک آتش‌بس بادوام و سراسری در سوریه احیا خواهد شد و جایگزین آتش‌بس موقت و محلی در این کشور می‌شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرد که تردیدهایی در ارتباط با رویکرد جدید آمریکا وجود دارد زیرا ارتش سوریه تنها یک آتش‌بس محلی در حلب را به مدت 48 ساعت تمدید کرد.

این اظهارات مقامات آمریکایی در حالی مطرح شده است که رهبران جهان در پاریس با یکدیگر به دیدار و گفت‌وگو نشسته‌اند تا بتوانند مذاکرات صلح سوریه را به مسیر اصلی خود بازگردانند.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا با اعلام توافق جدید مسکو-واشنگتن اعلام کرد «آتش‌بس سراسری تثبیت می‌شود» و جایگزین آتش‌بسی می‌شود که در ماه فوریه به میانجیگری آمریکا و روسیه در سوریه اجرایی شد اما موفقیتی به همراه نداشت.

وی ادامه داد که روسیه همچنین به محدود کردن توانمندی دولت سوریه برای پرواز برفراز مناطق غیرنظامی این کشور متعهد است.

با اینحال، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد اگر این توافق مورد حمایت طرفین سوری قرار نگیرد، به خودی خود مفهوم چندانی ندارد.

جان کری بعد از دیداری که شامل رئیس کمیته عالی مذاکرات سوریه می‌شد، گفت: «اینها کلمات روی کاغذ است و به فرماندهان سوری و طرفهای مربوطه در سوریه بستگی دارد».

در دمشق، ارتش سوریه اعلام یک آتش‌بس پنج روزه در حلب و مناطق حومه کرد و آن را به مدت دو روز تمدید کرد و احتمال می‌رود که این آتش‌بس مجدداً تمدید شود.

درگیری‌ها در حلب موجب کشته شدن 300 نفر در روزهای اخیر شده است. آتش‌بس اعلام شده در سوریه، گروههای تروریستی همچون جبهه‌النصره و داعش و دیگر گروههای تروریستی که در لیست گروههای تروریستی سازمان ملل آمده را شامل نمی‌شود.

«احمد سعود» فرمانده ارشد گروه معارضان مسلح سوریه از ارتش آزاد سوریه که تحت حمایت آمریکا است اعلا م کرد که این گروه از احیای آتش‌بس ملی در سوریه حمایت می‌کنند اما در ادامه مدعی شد که بعید است دولت اسد به آن پایبند باشد.

آسوشیتدپرس ادامه داد، در حالیکه کشورها تلاش می‌کنند نمایندگان دولت و معارضان سوریه را هفته آینده به میز مذاکرات در وین بازگردانند، آمریکا تلاش دارد که آتش‌بس سراسری جایگزین آتش‌بس محلی در سوریه شود.

طبق این گزارش، دیپلمات‌ها روز 17 مه را به عنوان تاریخ احتمالی مذاکرات سوریه پیشنهاد کرده‌اند.

طبق این گزارش، هنوز هیچ اشاره‌ای به این نشده است که طرفین به توافقاتی در خصوص آنکه اسد می‌تواند بخشی از دولت آتی سوریه باشد یا خیر، نزدیک شده‌اند یا خیر.

کری در پاریس با «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان نیز درباره آتش‌بس سوریه گفت‌وگو کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.