انتقاد جنبش پشتون از حضور امریکا در افغانستان

شماری از سران حزب اسلامی، فرماندهان پیشین گروه طالبان و برخی از مقامات حکومت حامد کرزی، با برگزاری همایشی به نام "جنبش پشتون" در کابل، با حضور نیروهای امریکایی در افغانستان مخالفت کردند.

شرکت کنندگان در این مراسم که به مناسبت پانزدهمین سالگرد آغاز جنگ امریکا در افغانستان برگزار شد، امریکا را "عامل اصلی" مشکلات کنونی و "پانزده سال آتش" در افغانستان دانستند. خیرا... شینواری رئیس جنبش پشتون، در این همایش امریکا را متهم کرد که افغانستان را در پانزده سال گذشته به "مرکز مواد مخدر" تبدیل نموده و حکومت فاسدی را برای این کشور به عنوان میراث به جای گذاشته است. عبدالسلام ضعیف سفیر رژیم طالبان در پاکستان نیز که از دیگر سخنرانان این همایش بود، تشکیل گروه طالبان در دهه ۱۹۹۰ را "نیاز آن زمان" دانست و گفت که این گروه از "تجزیه" کشور جلوگیری کرد.
این در حالی است که شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان در واکنش به اظهارات شرکت‌کنندگان در این همایش "جنبش پشتون" گفته است: حملات یازدهم سپتامبر کار گروه القاعده بود که از حمایت رژیم طالبان نیز برخوردار بودند و خود این گروه هم مسئولیت آن را بر عهده گرفت. وی انتقاد این افراد از امریکا را وارد ندانست و افزود: امریکا در روزهای دشواری با مردم افغانستان همکاری کرد و دولت این کشور از مردم امریکا قدردانی می‌کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.